Haarverlies / Hair loss

(Gerard schrijft) In de periode 2003-2007 liep er aan de TU/e bij Werktuigbouwkunde / Biomedische Technologie een succesvol promotieonderzoek naar hoofdhuidkoeling om haaruitval bij chemotherapie te voorkomen. Ik had het genoegen de promovendus (mede) te begeleiden. In het kader van dit onderzoek heb ook ik een aantal keren met een koude kap op mijn hoofd gezeten. (Uiteraard zonder chemotherapie.)

Bij het ziekenhuis wordt hoofdhuidkoeling aan patienten die hiervoor in aanmerking komen aangeboden. Diana was al bekend met de methode en koos er voor om de koeling niet te ondergaan. De te verwachten haaruitval begon zo’n twee weken na de eerste chemo. Toen de haaruitval zich begon te versnellen is Diana een muts gaan dragen om te voorkomen dat overal haren terecht kwamen. Op Nieuwjaarsdag waren enkele gaten gevallen in het kapsel, vooral boven op de kruin. Die dag is het resterende haar (zeer) kort geknipt. Dat heb ik gedaan – met in mijn gedachten enerzijds herinneringen aan toen ik door ma werd geknipt toen ik klein was, en anderzijds … aan de Monty Python kapper/houthakker sketch.

~

(Gerard writes) For four years, ending June 2007, at the Technical University Eindhoven  PhD Research  was conducted into scalp cooling for the prevention of chemotherapy induced hair loss. It was my pleasure to try and give advice to the PhD Candidate. In the cause of this research my scalp was cooled a few times. (Of course without me getting chemotherapeutics.)

At the hospital scalp cooling is offered to eligible patients. Diana knew about the method and chose not to subject herself to the cooling. The expected hair loss started about two weeks after the first dose. When the hair loss started in earnest, Diana wore a woollen hat to prevent hairs scattering everywhere in the house. New Year’s Day, there were several patches without hair, especially right on top. That day the remaining hair was cut (very) short. I did this. With in my mind on the one hand memories of when my mum cut my hair when I was little – and on the other the Monty Python Barber / Lumberjack sketch

Geef een reactie

